De la cele mai umile începuturi de istorie recentă, după un război mondial petrecut într-o stare de cvasi-sclavie, după altul civil care a pârjolit țara și a lăsat-o tăiată în două, înfometată și săracă lipită, după dictatură, corupție și zeci de ani de muncă răbdătoare, Hanguk [1] se ridică. Acum mai mult decât oricând.

Brandurile de electrocasnice ale celui de-al doilea deceniu al anilor 2000? Asiatice, clar. Dar predominant din Hanguk, nu dintr-o Japonie în care soarele mai mult apune decât răsare. Singura amenințare viabilă pentru iconicul brand Apple, nu doar comercială, ci și culturală? Un furnizor tradițional al companiei californiene, din aceeași țară asiatică, acum și în postura de rival de moarte[2].

Cea mai mare amenințare pentru brandurile europene de autoturisme, chiar la ele acasă? Două din Hanguk[3] , care acum zece ani mai făceau încă mașini urâte și proaste, dar care stau azi umăr la umăr lângă Volkswagen nu doar în materie de fiabilitate, ci și în materie de design, căci și-au recrutat și ingineri și designeri din Wolfsburg[4].

Cele mai noi și ambițioase centre de cercetare-dezvoltare și design pentru bunuri tehnologice din Europa, cele care adună în marile orașe ale continentului talente creative olandeze, britanice, italiene sau nemțești aparțin, cum nu, tot unor branduri din Hanguk. După jumătate de secol de anostitate și muncă „în spate”, ele devin cool și dezirabile combinând spiritul creativ oriunde îl găsesc, acasă și în lume. Cultura de business din spate știe ce e sărăcia dar și opulența, iar când e să aleagă între hard- și soft-power[5] merge negreșit pe ultima variantă.

Toate astea se întâmplă cu doar jumătate de țară vie și conectată, în vreme ce cealaltă jumătate[6] se zbate într-un autism dictatorial și înapoiat. Dacă unirea celor două va fi pașnică și se va petrece în timpul vieților noastre, e foarte probabil să asistăm atunci la nașterea unui mega-dragon, a cărui influență economică și culturală la nivel mondial va confirma chiar și în ochii vesticilor, cu ștampilă și semnătură, deplasarea buricului lumii din Atlantic în Pacific. Un uriaș nu demografic, ci economic și cultural care îi va pune pe chinezi pe gânduri pentru multă vreme, iar pe japonezi îi va lăsa în urmă, într-o răsturnare de situație pe care nimeni n-ar fi crezut-o posibilă cu doar un secol în urmă, când imperiul soarelui-răsare își afirma hegemonia regională la Port Arthur.

După treizeci de ani de serviciu credincios, Hanguk, valetul modest și harnic căruia străinii îi spun Coreea, ridică vocea la masa unde se împarte puterea, câștigându-și un loc acolo. Pentru că este mai bun decât bătrânii jucători și pentru că a învățat tot ceea ce avea de învățat. Acum e rândul lui să dea lecții, de la tehnologie și știință până la design, telenovele și muzică pop. Gangnam Style îi ia fața lui Justin Bieber pe YouTube , iar asta, cred eu, e doar deschiderea.